valimised 2023

Siin veebilehel on intellektipuudega inimese jaoks lihtsas keeles info 2023. aasta Riigikogu valimistel hääletamise kohta. Lihtsas keeles tekst on loodud koostöös Eesti Puuetega Inimeste Koja, MTÜ Vaimupuu ja Rapla Hooldekeskuse Vahtra Tugikeskusega.

loe lahemalt ikoon

RIIGIKOGU VALIMISED 2023

Riigikogus töötab 101 Riigikogu liiget.

Riigikogu liikmed võtavad vastu tähtsaid seaduseid ja otsuseid,
mis puudutavad Eesti inimeste elu.

Iga 4 aasta järel saavad Eesti inimesed ise valida,
kes võiks olla järgmise Riigikogu liikmed.

Igaüks hääletab selle poliitiku poolt,
kes tema arvates kõige paremini Riigikokku sobib.

Seda nimetatakse: Riigikogu valimised.

KES SAAB VALIMISTEL HÄÄLETADA?

Hääletada saavad kõik

vähemalt 18-aastased Eesti kodanikud.

Hääletada ei saa:

  • need, kellel pole valimistel allkirja-õigust;
  • need, kes vanglas oma karistust kannavad.


Hääletamine on vaba-tahtlik:

sa ei pea hääletama, kui sa ei taha.

KELLE POOLT SAAB HÄÄLETADA?

Hääletada saab nende poliitikute poolt,

kes kandideerivad sinu kodu lähedases valimis-ringkonnas.

Valimised kaart

 

Riigikogu valimistel on 12 valimis-ringkonda:

Valimis-ringkond number 1 – Tallinn: Haabersti, Põhja-Tallinna ja Kristiine linnaosa;

Valimis-ringkond numberr 2 – Tallinn: Kesklinna, Lasnamäe ja Pirita linnaosa;

Valimis-ringkond number 3 – Tallinn: Mustamäe ja Nõmme linnaosa;

Valimis-ringkond number 4 – Harjumaa (aga mitte Tallinn) ja Raplamaa;

Valimis-ringkond number 5 – Hiiumaa, Läänemaa ja Saaremaa;

Valimis-ringkond number 6 – Lääne-Virumaa;

Valimis-ringkond number 7 – Ida-Virumaa;

Valimis-ringkond number 8 – Järvamaa ja Viljandimaa;

Valimis-ringkond number 9 – Jõgevamaa ja Tartumaa (aga mitte Tartu linn);

Valimis-ringkond number 10 – Tartu linn;

Valimis-ringkond number11 – Võrumaa, Valgamaa ja Põlvamaa;

Valimis-ringkond number 12 – Pärnumaa.

Vaata oma kandidaate siit: https://rk2023.valimised.ee/et/candidates

Oma valimis-ringkonda näed valimiste teabe-lehelt.

Oma elukoha andmeid saad vaadata siit: www.rahvastikuregister.ee

või küsida telefonil 612 4444


või e-posti teel abi@rahvastikuregister.ee.

VALIMISTE TEABE-LEHT

Sinu postkasti saadetakse teabe-leht.

  • milline on sinu valimis-ringkond;
  • kus on sinu kodu lähedased hääletamis-ruumid;
  • millal hääletamis-ruumid on avatud;
  • kuidas hääletada.

tAHTIS PAEVValimis-päev,
kõige tähtsam hääletamise päev,
on pühapäeval, 5. märtsil
2023. aastal.
Hääletada saab ka 27. veebruarist 4. märtsini
(eel-hääletamine).

Valimistel hääletamiseks on 3 võimalust:

  • e-hääletamine
  • hääletamis-ruumis hääletamine
  • kodus hääletamine

E-HÄÄLETAMINEE HAALETAMINE

E-hääletada saab veebilehel valimised.ee

E-hääletamine tähendab,
et hääletad oma valitud poliitiku poolt internetis.

MIDA ON HÄÄLETAMISEKS VAJA?

  • Interneti-ühendusega arvuti
  • ID-kaart või mobiil-ID koos PIN-koodidega


KUIDAS HÄÄLETADA?


Vaata õpetust siit: https://www.valimised.ee/et/e-haaletamine

HÄÄLETADA SAAB:

Esmaspäeval, 27. veebruaril – alates kell 9 kuni kell 24 (kesköö)

Teisipäeval, 28. veebruaril – igal ajal, päeval ja öösel

Kolmapäeval, 1. märtsil – igal ajal, päeval ja öösel

Neljapäeval, 2. märtsil – igal ajal, päeval ja öösel

Reedel, 3. märtsil – igal ajal, päeval ja öösel

Laupäeval, 4. märtsil – kuni kell 20

PANE TÄHELE:

Valimis-päeval – pühapäeval, 5. märtsil – e-hääletada ei saa.

HÄÄLETAMIS-RUUMIS HÄÄLETAMINE

Hääletamis-ruumis hääletamine tähendab,

et pead ise sobival ajal hääletus-ruumi minema.

Eestis on 12 valimis-ringkonda.

Igas valimis-ringkonnas on mitu valimis-jaoskonda.

Igas valimis-jaoskonnas on 1 või mitu hääletamis-ruumi.

Hääletamis-ruumid on avalikes hoonetes
(oma-valitsused, koolimajad, kultuurimajad, kauplused).

Hääletamis-ruumid on märgitud sellise sildiga:

Pilt2 Pilt3

Leia endale sobiv hääletamis-ruum oma elukoha järgi: jsk.valimised.ee.

PANE TÄHELE:
Väiksemad hääletamis-ruumid ei ole avatud iga päev.

Vaata, millal on hääletamis-ruumid avatud: jsk.valimised.ee.

MIDA ON HÄÄLETAMISEKS VAJA?

Isikut tõendav dokument, näiteks: pass või ID-kaart.Untitled 5

Sa pead näitama oma passi või ID-kaarti
ja andma oma allkirja.

Sulle antakse hääletus-sedel.

Pilt4

Mine valimis-kabiini.EAEAF3

Valimis-kabiini seinal on nimekiri,
kus on kirjas poliitikute nimed ja numbrid.

Kirjuta oma valitud poliitiku number hääletus-sedelile.

Murra hääletus-sedel kokku.

Mine valimis-kabiinist välja,
ja pane hääletus-sedel hääletamis-kasti.88

HÄÄLETADA SAAB:

Esmaspäeval, 27. veebruaril – kell 12-20

Teisipäeval, 28. veebruaril – kell 12-20

Kolmapäeval, 1. märtsil – kell 12-20

Neljapäeval, 2. märtsil – kell 12-20

KÕIKIDE valimis-jaoskondade

hääletamis-ruumides üle Eesti,

mis on sel päeval avatud.

Reedel, 3. märtsil – kell 12-20

Laupäeval, 4. märtsil – kell 12-20

Pühapäeval, 5. märtsil – kell 9-20

AINULT OMA valimis-ringkonna

hääletamis-ruumides.

KODUS HÄÄLETAMINE:

Kui ei ole võimalik e-hääletada ega minna hääletamis-ruumi,
saab hääletamis-kasti koju tellida.

Vaata teabe-lehelt,
kuidas saad hääletamis-kasti koju tellida.

MIDA ON HÄÄLETAMISEKS VAJA?

Isikut tõendav dokument, näiteks: pass või ID-kaart.

KUIDAS HÄÄLETADA?

Sinu koju tulevad 2 inimest valimis-komisjonist.

Neil on kaasas hääletamis-kast.

Hääletamiskast

Näita neile oma passi või ID-kaarti.

Sulle antakse nimekiri,
kus on kirjas poliitikud ja nende numbrid.

Sulle antakse hääletus-sedel.

Kirjuta oma valitud poliitiku number hääletus-sedelile.

Pane hääletus-sedel hääletamis-kasti.

HÄÄLETADA SAAB:

Reedel, 3. märtsil – kell 9-20

Laupäeval, 4. märtsil – kell 9-20

Pühapäeval, 5. märtsil – kell 9-20

KEDA VALIDA?

Hääleta selle poliitiku poolt,
kes Sinu arust räägib kõige mõistlikumat juttu.

Pea nõu nendega, keda usaldad,
näiteks sõprade ja pereliikmetega.

Tee oma valik enne hääletamist.

Jäta oma valitud poliitiku nimi ja number meelde
või kirjuta üles.

Pea meeles:

mitte kedagi ei tohi sundida ega meelitada

oma valikut muutma.

Kui keegi pakub sulle raha või kingitusi selle eest,
et hääletaksid teise poliitiku poolt,

helista kohe politseisse telefonil
112.

UUESTI HÄÄLETAMINE

Kui oled juba e-hääletanud,

aga mõtled ümber ja tahad kellegi teise poolt hääletada,

saad uuesti e-hääletada kuni 4. märtsi õhtuni

või hääletamis-ruumis 5. märtsi õhtuni.

Hääletamis-ruumides saab hääletada ainult 1 kord,
hiljem oma valikut muuta ei saa
.

LISAINFO

Valimiste infotelefon: 1247

Valimiste e-post: info@valimised.ee

Valimiste veebileht: valimised.ee

Hääletamisruumide info: jsk.valimised.ee

Hääletamisruumide täpsem ligipääsetavuse info: jsk.valimised.ee, Tallinnas: lips.tallinn.ee