Foto: Linnamäe
25. septembril avastas Tallinnas, Lasnamäel Muhu 9 asuvas sotsiaalmajas elav liikumispuudega inimene, et tema ülemise naabri korteris on veeuputus, mistõttu on ohus ka Tallinna linna toetusega kohandatud köök. Sotsiaalmaja haldava ettevõtte Maket Kinnisvara OÜ avariidispetšer palus meesterahval endal püstaku kraan kinni keerata. Kui puudega inimene keeldus, pakuti talle võimalust, et kutsutakse kahe tunni jooksul tasuline tehnik Narvast.
Puudega inimene saadeti avariid likvideerima
„Mul on liikumispuue. Ma ei ole mitte kunagi maja haldamise küsimustega kokku puutunud,
mistõttu ma tõesti ei tea, kus asuvad kraanid, mida sulgema peaksin.
Sotsiaalmaja elanikele ei saakski sellist teadmise kohustust panna,“ ütles Vaimupuule Sotsiaalmajas elav meesterahvas.
Eriti häirib Muhu 9 sotsiaalmaja elanikku, et tehnik lubati saata kahe tunni jooksul juhul, kui ta on nõus tehnikule maksma sularahas. Teenuse maksumust dispetšer ei täpsustanud.
„Miks ma peaksin maksma? Mina ju uputust ei põhjustanud. Miks minult kui liikumispuudega inimeselt eeldatakse sularaha omamist? Minu üüriarvel on read „Kindlustus“ ja „Tugiteenused“, mis võiksid anda mulle võimaluse selliste ebaõiglaste arvete maksmisest keelduda,“ pahandas elanik.
Pärast kõnet dispetšerile läks meesterahvas korrus kõrgemal asuva korteri ukse taha, seal uksekella peale keegi ei avanud. Teadaolevalt elab seal sügava psüühikahäirega inimene, kes tihtipeale unustab vee jooksma. „Korrus allpool elava naabriga vesteldes selgus, et ka temal on veekahjustusi – köögis oli tapeet täiesti lahti tulnud. Temagi oli helistanud dispetšerile, ent loobunud pärast sularaha nõudmist.“
Veel lasti joosta kolm päeva
Majaelanik ei saanud olukorraga tegelema jääda, kuna 26. septembril sõitis ta ammu ette planeeritud rehabilitatsiooniteenusele. Kui ta 1. oktoobril koju tagasi jõudis, selgus, et ülemiselt korruselt tilkunud vesi oli märkimisväärselt ja pöördumatult kahjustanud Tallinna toetuse abil kohendatud köögi lage ja mööblit. Asja uurides selgus, et vesi oli kinni keeratud alles teisipäeval, 28. septembril, kui lõpuks oli kohale tulnud tehnik.
Kuni 2020. aasta lõpuni haldas sotsiaalmaja PLM Hoolduse OÜ. Maja oli korras, koristaja askeldas majarahva silme all, kõik jooksvad probleemid said lahendatud. Alates 2021. aastast hakkas maja haldama Maket Kinnisvara OÜ, maja seisukord ja suhtumine majaelanikesse halvenes oluliselt. Trepikoda on korrast ära ja must. Koristajat pole majaelanikud liikumas näinud.
Sotsiaalmaja pole ligipääsetav, rõdud on ohtlikud
Kolmepäevane veeuputus pole sotsiaalmaja ainus probleem. Lisaks on välisukse juurest esimesele korrusele viivalt trepilt ära võetud lisakäsipuu, mis oli liikumispuudega elanikele hädavajalik.
„Tervele inimesele võivad majas toimuvad muutused tunduda vähetähtsate pisiasjadena, aga mulle kui liikumispuudega inimesele on need eluliselt tähtsad. See käsipuu paigaldati aastal 2014 pärast minu siiakolimist ja isiklikku palvet, ent lisakäsipuu üle olid rõõmsad ka teised majaelanikud,“ tõdes meesterahvas.
Lisakäsipuu eemaldamise põhjuseks tõi Maket Kinnisvara OÜ esindaja, et see käsipuu pidavat alatasa lahti tulema. Paraku ei aita see põhjendus erivajadusega inimestel trepist üles minna. Majaelanik on veendunud, et saab teha ka nii, et inimestele vajalik abivahend ei tule pidevalt lahti.
„Ma saan aru, et ligipääsetavusega on Tallinnas veel pikk tee minna, aga milleks võtta ära ligipääsetavust, mis olemas on?“ imestab Vaimupuuga rääkinud meesterahvas.
Liikumist segab ka maja välisuks, mis on liiga raske ning liigub suure hooga. Liikumispuudega või abivahendiga inimestel on raske ületada lävepakku ja samal ajal kaitsta ennast raske ukse eest.
Uue ukse leidmisel võiks olla eeskujuks Paagi tänava sotsiaalmaja välisuks, mis on varustatud liikumisanduriga ning avaneb ja sulgub automaatselt. Uue ukse vajadusest on räägitud juba varem, paraku pole seda tehtud.
Hädasti on vaja ka kohta, kus hoida liikumisabivahendeid (nt tugiraami) nii, et nende otsa ei kuhjataks jalgrattaid. Lisaks on jalgrataste kuhjamine välisukse juurde ohtlik nii majaelanikele, kes võivad komistada kui ka kui ka päästjatele, kes ei pruugi rattahunnikust mööda mahtuda.
Elanikele valmistavad muret ka sotsiaalmaja rõdud, mis on ammu remontimata ning lagunevad.
Sotsiaalmaja ei ole tavaline üürimaja, sealsetel elanikel on erilised vajadused. Elanikud on rõõmsad, kui oleksid kaetud nende põhivajadusedki – puhas trepikoda ja mugav ligipääs oma kodule.
Vaimupuu läks appi
Vaimupuu meeskond kirjutas Lasnamäe linnaosa vanemale Vladimir Svetile, kes lubas olukorraga tegeleda ja andis teada, et kui kõik läheb plaanipäraselt, tehakse Lasnamäe sotsiaalmajade täisrekonstrueerimine järgneva nelja aasta jooksul.
Vaimupuu pöördumisele vastas ka Tallinna Linnavaraamet, kelle kirjast selgus, et Maket Kinnisvara AS väitel võeti firmaga ühendust alles 28. septembril, mis on vale. Sotsiaalmajas elav meesterahvas, kelle korter sai veeuputusega kahjustatud, omab telefonikõnede väljavõtet, mis näitab selgelt, et haldusfirmasse helistati juba 25. septembril.
Tallinna linna toetuse abil kohendatud köögi taastab kindlustusfirma.
KOKKUVÕTE
Lasnamäel sotsiaalmaja elanik avastas oma korteris uputuse.
Ta köögi laest tilkus vett.
Vesi tuli ülemisest korterist.
Sellises olukorras tuleb esimesena pöörduda maja haldaja poole.
Maja haldav firma Maket Kinnisvara OÜ ei tulnud kolme päev jooksul appi.
Vesi rikkus köögis mööbli, lae ja seinad.
Santehniku eest ei tohi raha küsida elanikelt, kes pole uputust põhjustanud.
Seetõttu kirjutas Vaimupuu kirja Lasnamäe linnaosa vanemale.
Tallinna linn tuli elanikule appi.
Uputusega rikutud köögi taastab nüüd kindlustus.
Tallinn plaanib lähimatel aastatel korda teha ka Lasnamäe sotsiaalmajade seinad, rõdud ja koridorid.