Tegevusjuhendajad Ulvi Hallik ja Ulvi Oun. 2 1024x798 1

Tegevusjuhendajad Ulvi Hallik ja Ulvi Õun.

Sõmera Kodu oli ainuke AS Hoolekandeteenused 56-st üksusest, kus eriolukorra ajal kliendid koroonaviirusesse nakatusid. Alates 5. maist ei ole Sõmera kodus ühtegi koroona-positiivset klienti ega töötajat. Tööst eriolukorra ajal räägivad Sõmera Kodu tegevusjuhendajad ja juhid, kes loodavad, et raskem aeg on selja taga.

Tegevusjuhendaja Anu Jamsile tähendas eriolukorra graafik 24-tunnist vahetust iga kahe päeva järel. Tema töötas koroonapositiivsete majas, kus oli 19 klienti. „Kliendid olid väga tublid, see tegi olukorra kergemaks,“ sõnas Anu, kes kiidab ka tublisid vabatahtlikke.

Sõmera Kodu vanemtegevusjuhendaja Ulvi Halliku sõnul läks tema jõud graafikute täitmisele ja töötajate leidmisele, kuna olukord tõi kaasa palju töövõimetuslehtesid. „Puhkepäevi sel perioodil ei olnud, väsimus hakkab kõikidel tulema, sest tööd on palju,“ rääkis Ulvi.

„Oleme pidanud mugavustsoonist välja tulema, õppima uusi asju, leidma tehnilisi lahendusi,“ kommenteeris kliendi- ja tiimitööjuht Marianne Polding. Videosilla kaudu kohtuti rehabilitatsioonimeeskonna ja mandrirahvaga ning isegi kohtunikuga.

Kõige raskem oli teadmatus

Teadmatuse tunne oli ülemaailmne ja keegi ei teadnud, kui kaua eriolukord kestab. Töötajate jaoks tegi olukorra raskemaks tihe töögraafik ja nõuete täpne järgimine kaitseriietuse kandmise osas.

„Elanikud tulid olukorraga väga hästi toime, kui neid koliti ja nad teadsid, et on saanud viiruse. Kartsime hoopis hullemat,“ räägib Marianne.

Töötajad ja ka lähedased rääkisid klientidega ning püüdsid nende läheduses rahulikud olla, et neid võimalikult palju toetada. Raske oli neil klientidel, kes on harjunud palju jalutama, sest praegu on kodu ümber aiad. „Viimase testimise negatiivsete tulemuste järgi oli nende esimene küsimus, kas nüüd võetakse aiad ära ja saame tööle minna,“ jagas Marianne.

Rutiin on oluline

Anu sõnul on kõige tähtsam, et kätepesu on kõikidele selgeks saanud. „Tuulutame tube, käime ilusa ilmaga maja juures väljas. Vähegi tegusamad kliendid on kaasatud koristamisesse, desotamisse,“ rääkis ta. Kliendigruppides on tegevused erinevad, kuid neid tehakse igas majas, nt maandavaid tegevusi nagu mandalate värvimine.

„Iga päev toimuvad meil ühised kohvijoomised ja vestlusringid. Varem pole nii tihedat suhtlemist tegevusjuhendajate ja klientide vahel olnudki, nüüd ollakse kõigest huvitatud,“ sõnas Sõmera Kodu juht Terje Hanson. Heas vormis püütakse hoida ka füüsist – võimeldakse olenevalt ilmast toas või väljas, õues toimuvad ka diskod.

Oluline muudatus on söömine söökla asemel majades. „Majades söömine tekitab ühtsustunnet, kliendid katavad koos lauda, koristavad ja söövad koos. See on kokkusaamise ja rääkimise aeg,“ jagas positiivseid kogemusi Marianne.

Toetus on oluline

Kõik Sõmera Kodu töötajad on ühel nõul, et suureks abiks on praegusel perioodil olnud pidevalt uuenev koroonaennetuse ja ravi juhis, mida töötajad loevad igapäevaselt.

„Väga tähtis on isikliku hügieeni juurutamine. Ja omavaheline huumor ja naljaviskamine, sellega saab paljudest probleemidest üle. Kui inimesed suudavad nalja teha, suudavad nad ka töötada,“ jagab kogemusi Terje.

Meil on suur ettevõte ja Saaremaa on pikka aega olnud eraldatud, kuid kõige enam hindavad Sõmera töötajad mandrikolleegide toetust. „Meile elatakse kaasa, kirjutatakse toetusavaldusi, et jaksaksime ja vastu peaksime. See kõik annab meile suure pere tunde ja teadmise, et me ei ole üksi. Suur tänu selle eest kõikidele kodudele!“ on Terje tänulik.

Soovime Sõmera perele jõudu, jaksu ja tugevat tervist!